International Service Level Survey on the disposal of oily and greasy wastes according to Part A of the CDNI -
11 mars 2021

Internationale Service Level enquête over de verwijdering van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval volgens deel A van het CDNI

 

Mededeling van de EBU/ESO

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

Per 1 januari 2021 is de verwijderingsbijdrage (deel A van het CDNI verdrag) met één euro verhoogd tot €8,50 per 1000 liter accijnsvrije gasolie. Dit is de eerste verhoging sinds exact 10 jaar geleden het systeem voor de afgifte van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval in werking is getreden. Voorafgaand aan dit besluit zijn er uitvoerige discussies gevoerd over de samenhang tussen de kosten voor het netwerk van ontvangstinrichtingen voor de afgifte van het afval en het te verwachte dan wel het benodigde service level. Deze discussies hebben uiteindelijk geleid tot een grote diversiteit aan meningen over dit onderwerp.

Het doel van deze enquête is om inzicht te verkrijgen in de mening van de gebruikers van het systeem.

Hoewel de recente aanpassing van de verwijderingsbijdrage op zichzelf geen directe reden is om de werking van het huidige systeem onder het vergrootglas te leggen, hebben cijfers over de afgelopen jaren aangetoond dat er inmiddels sprake is van een serieus tekort aan de inkomstenzijde van het systeem. Investeringen in de huidige vloot van bilgeboten, waaronder vervanging van de bestaande schepen voor nieuwe dubbelwandige exemplaren en de geleidelijke transitie van onze vloot naar niet-fossiele brandstoffen zullen een extra druk leggen op de financiële lasten. Daarnaast hebben steeds meer schepen een “droge” machinekamer hetgeen eveneens gevolgen zal hebben voor het draagvlak.

Daarom is het noodzakelijk om nu uit te zoeken hoe het systeem van ontvangstinrichtingen naar de toekomst toe moet worden ge(her)structureert. Om deze ontwikkeling in de goede richting te kunnen bewegen, is het van groot belang om inzicht te krijgen in de praktijk van de afgifte van het bilgewater en de dienstverlening die gebruikers, de scheepseigenaren, verwachten van het systeem.

De enquête is ontwikkeld voor zowel individuele scheepseigenaren als rederijen. In het belang van de beste resultaten zouden wij willen vragen om (indien van toepassing) in geval van specifieke verschillen binnen de vloot de enquête meerdere malen in te vullen.

Door het beantwoorden van deze enquête kunt u gebruik maken van de gelegenheid uw mening te geven in dit belangrijke dossier. Het invullen van deze enquête zal ongeveer zeven minuten van uw tijd in beslag nemen.

Enquête (link)



Enquête internationale du niveau de service attendu sur l’élimination des déchets huileux et graisseux conformément à la partie A du CDNI

 

Communication de l’EBU/ESO

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

Au 1er janvier 2021, la redevance d’élimination (partie A du CDNI) a augmenté d’un euro pour s’établir à 8,50 € / 1000 litres de gasoil avitaillé hors taxes.

Il s’agissait de la première augmentation de redevance depuis l’entrée en vigueur du système il y a exactement 10 ans.

Elle a été précédée par des entretiens sur le lien entre les coûts du réseau de stations de réception des déchets d’exploitation huileux des navires (pompage des fonds de cale) et le service attendu ou requis. Une grande variété d’opinions est ressortie.

Le but de cette enquête est d’avoir un aperçu des opinions des utilisateurs du système.

Une simple augmentation modérée des frais d’élimination ne devrait pas être une raison d’exiger des réglages du système. Cependant, les déficits de revenus de 2018 et 2020 ont mis à mal la rentabilité financière. Il est devenu très clair que les investissements dans de nouveaux bateaux à double coque ou dans des moteurs moins polluants pour les bateaux déshuileur augmenteraient rapidement les poids financiers de manière significative.

Par conséquent, il est nécessaire de savoir comment le système des stations de réception devrait être structuré à l’avenir. Sans connaître les systèmes d’évacuation des eaux de cale et le service attendu par l’industrie fluviale, il n’est quasiment pas possible d’orienter le développement dans le bon sens.

L’enquête s’adresse à la fois aux skippers et aux compagnies de navigation. Les compagnies sont invitées à participer à l’enquête plus d’une fois s’il existe des différences dans la flotte. 

Veuillez prendre un peu de temps et profiter de l’occasion pour donner votre avis à cette importante discussion qui commence maintenant en répondant à ce questionnaire. Remplir le questionnaire ne nécessitera qu’environ sept minutes de votre temps.

Enquête (lien)